Suvest valutult koolirežiimile

9. aug. 2010 at 10:57 Lisa kommentaar

Mida saavad vanemad ära teha, et üleminek suviselt vabaduselt koolirežiimile sujuks valutult, kirjutas ajakirjas Naised Gordoni Perekooli koolitaja Pille Murrik.

Suve lõpupoole võib laste suust sageli kuulda repliike „Ma ei taha lasteaeda!”, „Miks koolivaheaeg nii lühike on?” jms. Lapsevanemad, kes oskavad kuulata sõnade taga olevaid tundeid, ei hakka seletama, et kooliskäimine on lapse töö või lasteaeda peab minema sellepärast, et emal-isal on puhkus läbi, vaid peegeldavad lapse tundeid: „Sulle meeldib meiega koos kodus olla” või „Paistab, et kooliskäimine on sulle tüütu”.

Kogemus, et vanem teda märkab, kuulab ja mõistab, tähendab lapsele, et ta on vanema jaoks oluline, samuti äratab usaldust ja soovi end avada.

Tehke see päev tähtsaks

Oskus ära tunda, et lapsel on probleem ja last aktiivselt kuulata, aitab kaasa nii probleemide lahendamisele kui ka omavahelisele usaldusele, samuti toetab see lapse enesehinnangut. Paljudel juhtudel piisab ärakuulamisest, et laps vabaneks häirivast tundest ja häälestuks olukorraga toimetulekule.

Mida väiksem on laps, seda enam vajab ta vanemate suunamist. Näiteks lasteaialapsele võiks juba nädal varem anda suunavaid sõnumeid: „Järgmisel nädalal lähed sa lasteaed. Siis tuleb ärgata kell… Ja õhtul magama minna kell…”. Samuti võiks lasteaeda mineku päeva kalendris ära märkida.

Olge valmis protestiks ja vastuseisuks. Kui see tekib, kuulake laps ära, püüdke mõista, millistest talle olulistest vajadustest sünnib tema vastuseis. On see soov olla vanematega, hommikune magamine, suvine vabadus vms.? Proovige koos leida võimalusi nende vajaduste rahuldamiseks. Näiteks koolilaps võiks reedel ja laupäeval tavapärasest kauem õues olla ja hiljem magama minna.

Kuulake mõttega kaasa!

Kindlasti vajab vanemate suunamist esimesse klassi minev laps. Rääkige lapsega. Meenutage toredaid seiku oma kooliajast. Selgitage, kuidas kooliskäimine erineb lasteaiast, käige koos lapsega klassiruume vaatamas. Ka siis, kui lapsel on varem raskusi olnud kohanemisega või tema elus on olnud muutusi – uude kooli minek, klassi kordamine vms – on vanematel kasulik tavalisest tähelepanelikum olla, et lapse tundevarjundeid märgata ja teda mõistmise kaudu toetada. Arutage, mis muutub, kui suvevaheaeg läbi ja kool algab. Ärge lükake last oma tunnete ja mõtetega eemale, vaid kuulake nii, et saaksite osa tema tunnetest ja mõtetest.

Loomulikult häälestuvad enamus suuremaid lapsi ümber ilma vanemate abita. Tähtis on ka mitte üle reageerida. Kui te ise mõtlete algavast kooliaastast kui raskest katsumusest, võitlusest laste hommikuse pahuruse ja õhtuste tegemata koolitükkidega, kandub teie hoiak paratamatult neile üle, isegi kui te seda välja ei ütle. Katsuge võtta algavat perioodi kui väljakutset, võimalust uuteks kokkulepeteks ja koostööks.

Kelle pilt vihikule?

Olgem ausad, nii igapäevane lasteaias kui koolis käimine võib olla kurnav. Miks mitte aidata kaasa lapse positiivsele meelestatusele kaasa ühiste ettevalmistustega? Kaasake laps kooliasjade valimisele-ostmisele. Teie teate summat, mille eest saab valida, samuti ka valikukriteeriume (näiteks koolikott peaks toetama selga), mida saate lapsele selgitada, kuid vähem oluline pole ka lapse arvamuse ja vajadustega arvestada. Ka siin on abi lapse aktiivsest kuulamisest. Kui laps tahab näiteks Lotte pildiga vihikuid, kuulake, mille pärast ta neid soovib. Teeb see tal tuju heaks? Kui nende ostmine on liiga kulukas, ostke üks või paar vihikut Lotte pildiga, ülejäänud odavamad. Teadlased on ammu rääkinud, et positiivsed emotsioonid aitavad õppimisele kaasa.

Mida enam laps saab kaasa rääkida teda puudutavates valikutes, seda motiveeritum on ta oma asju hoidma ning seda paremini ta ennast tunneb. Ühtlasi õpib ta enda valikuid kaaluma, suureneb tema iseseisvus, enesekindlus ja eneseusaldus, neid läheb elus väga vaja. Miks mitte teha kooliasjade hankimise päev ja muuta see millegi toredaga, näiteks loomaaeda, kohvikusse või kinnominekuga veelgi meeldivamaks?

Paljud vanemad arvavad, et kooliaastaga kohanemiseks tuleb lapsi harjutada varem tuppa tulema, varem telekat vaatama jms. Minu kogemus kinnitab hoopis vastupidist. Enne kooli tuleb nii lastel kui vanematel kasutada igat võimalust akude laadimiseks ja võtta suvest mis võtta annab. Rõõm ja rahulolu enda ja oma eluga on parim ettevalmistus algavaks järjepidevust ja pingutust nõudvaks perioodiks. Minu rõõmuks kinnitavad seda ka õpetajad, kellega vestelnud olen.

Allikas:

http://naistemaailm.ee/artiklid/12863/suvest_valutult_koolireziimile.html

Entry filed under: 7-10 aastat : mürsik, LAPSE ARENG.

Koolieluga kohanemine Heade hinnete saamiseks tarkusest ei piisa

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Loendur

  • 36 982 vaatamist

%d bloggers like this: